Verlies & Rouw op het werk

Deze blog schrijf ik om meer aandacht te krijgen voor het thema Verlies en Rouw. 
Ik vind het belangrijk om bewustzijn van dit thema te vergroten en elkaar te helpen bij het beter om kunnen gaan van de emoties die bij verlies en rouw horen. Ik zie dit als een onderdeel van het thema Geluk en werkgeluk. Het klinkt misschien raar, maar verlies en rouw is onderdeel van ons (werk)geluk.

Verlies en rouw zijn gelukkig steeds minder een taboe. Behalve op de werkvloer. Er is nog steeds te weinig begrip voor collega’s die het verlies van een geliefde of een scheiding proberen te verwerken. Terwijl goede rouwverwerking en daarbij behorend herstel van geluk niet alleen goed is voor de medewerker maar ook voor de organisatie.

We vinden heel veel dingen in het leven belangrijk. Studeren, uitgaan, opbouwen en onderhouden van sociale netwerken ga zo maar door. Maar als er Verlies om de hoek komt kijken, wordt het lastig. Soms weten we niet wat we moeten zeggen als er iemand uit onze directe omgeving te maken heeft met een verlies of dat jouw vriend of collega plotseling overlijdt.

Onlangs is een jonge medewerker uit mijn team overleden. Een prachtige jonge man die erg geliefd was bij mij en zijn collega’s. Zijn overlijden kwam onverwachts en sloeg een grote krater in het team. Het werkte verlammend en iedereen was erg emotioneel. 
Hoe ga je hiermee om? Hoe ga ik aandacht geven aan deze heftige gebeurtenis, met zoveel verschillende mensen en emoties? Het raakte mij immers ook.
De belangrijkste les was om ruimte te geven aan de emoties en het verdriet van de medewerkers en dat van mijzelf. Het idee dat er op je werk (in organisaties) geen ruimte kan zijn voor rouw omdat werk en privé gescheiden zijn, is onzin. Organisaties rouwen niet maar mensen in organisaties wel! Organisaties bestaan uit mensen. Aandacht voor verlies en rouw raakt dus fundamenteel aan de ‘humaniteit’ van organisaties.

Tips voor rouw op het werk:

  1. Geef ruimte voor emoties, het verhaal
  2. Blijf open communiceren , stem goed af wat je wel of niet kan communiceren
  3. Blijf authentiek als leidinggevende, je bent ook een mens met emoties en eigen thema’s
  4. Maak geen aannames, ga niet invullen wat de ander nodig heeft
  5. Wees duidelijk met verwachtingen, wees niet vrijblijvend
  6. Zorg voor een goede balans in herdenken en het gewone werkritme
  7. Kijk naar behoefte van het hele team
  8. Houdt de veerkracht van teamleden goed in de gaten

Deze tips zijn op basis van eigen ervaring tot stand gekomen in een situatie dat directe collega kwam te overlijden.